vrijdag 27 februari 2009

Rechter veroordeeld begeleider zelfmoord tot 3 jaar celstraf

De rechtbank in Turnhout veroordeelde
uit Ranst gisteren tot drie jaar celstraf met uitstel omdat hij een vrouw die levensmoe was, een dodelijke cocktail geneesmiddelen had meegegeven. Abicht deed dat uit overtuiging: hij was de Belgische consulent van de Nederlandse stichting 'De Einder, een genootschap voor begeleiding van mensen met een doodswens'.

Slachtoffer Sylvia S. (42) uit Turnhout kwam begin 2007 in contact met De Einder. Op 10 april komt ze tegenover Yves Abicht te zitten, een zelfverklaarde therapeut uit Ranst. Twee dagen later is de vrouw dood: Abicht heeft haar een dodelijke cocktail van pijnstillers en slaapmiddelen meegegeven, samen met een handleiding om 'waardig , fatsoenlijk en zonder neveneffecten te sterven'. Onderaan die handleiding schrijft hij: 'Veel succes!'. De pillen had Abicht zich door zijn eigen huisdokter met een smoes laten voorschrijven

Rechtbankvoorzitter Rita Heylen achtte de beklaagde schuldig aan het niet verlenen van hulp aan een persoon in nood, onwettige uitoefening van de geneeskunde, valsheid in geschrifte en overtreding van de geneesmiddelenwet.
De celstraf van drie jaar is voorwaardelijk, mits Abicht zich laat schrappen als 'zelfdodingsconsulent' van De Einder en zich niet meer inlaat met mensen die levensmoe zijn. Aan de ouders, twee zussen en een vertrouwenspersoon moet Abicht een fikse schadevergoeding betalen.

1 opmerking:

Unknown zei

Een aantal jaar geleden vreesde ik een (ernstige) spierziekte te hebben en overwoog toen zelfdoding.Via stichting "Den Eynder" kwam ik bij dhr Abicht terecht en had toen een lang gesprek met hem.Het was, hetgeen men noemt, een "goed gesprek" : het was een verademing om es rustig, rationeel en nuchter
over mijn wens tot zelfdoding
en de beste methode daartoe te kunnen spreken zonder dat de gesprekspartner begon te moraliseren of preken maar je in je waarde liet en respecteerde als autonoom en zelfdenkend persoon.Aan het einde van het gesprek kreeg ik van dhr Abicht de technische uitleg hoe met pillen er een eind aan te maken.Ik heb me vervolgens die pillen aangeschaft en merkwaardigerwijs gaf me dat een gevoel van rust en zelfcontrole : als het effectief verkeerd zou gaan,kon ik nu zelf bepalen eruit te stappen.Ik zou niet hoeven te lijden boven hetgeen mij dragelijk leek.We zijn 5 jaar verder,de
gevreesde spierziekte bleek een "kapotte schildklier" en de pillen liggen ongebruikt weggeborgen in een kast.Aan mijn gesprek met dhr Abicht hou ik de beste herrinnering.
Het spijt me te lezen dat dhr Abicht een veroordeling voor zijn werk heeft opgelopen.In tegenstelling tot dhr Abicht aanziet de Belgische staat mensen met een doodswens nog steeds als halve-gares en wilsonbekwamen die tegen zichzelf moeten beschermd worden inplaats van te erkennen dat het recht op leven ook impliceert dat men recht heeft uit het leven te stappen wanneer leven ondragelijk is geworden.
mvg,

Mark Depré
Kortenaken.