donderdag 19 maart 2009

Tongkus kan Robin Coertjes zuur opbreken

'De klik is gekomen. Ik moet mijn agressie beter beheersen.' Dat zei Robin Coertjens (21), de voetballer die zaterdag een scheidsrechter molesteerde, tegen de strafrechter in Turnhout. Hij stond gisteren terecht omdat hij een justitieassistente dwong tot een tongzoen.

Schuchter en een beetje in elkaar gedoken zat Robin Coertjens uit Arendonk gisteren in de beklaagdenbank, nadat de rechter in Turnhout zijn persoonlijke verschijning had bevolen in een aanrandingszaak. Met vijftien glazen bier achter de kiezen had hij zich in juli vorig jaar vergrepen aan een justitieassistente door haar hartstochtelijk te zoenen.

Het openbaar ministerie vorderde een effectieve celstraf. ‘Ik til hier zwaar aan. Justitieassistenten verdienen alle bescherming’, zei de openbare aanklager. ‘Dronken zijn is dan ook geen excuus.’
De timing van het proces komt voor Coertjens nogal ongelegen. Tijdens de wedstrijd tussen Vrij Arendonk en Oevel van afgelopen zaterdag verkocht hij scheidsrechter Jos Lenaerts twee rake vuistslagen en een karatetrap. Hij is alvast geschorst door zijn club. Eerder werd hij al veroordeeld tot tien maanden voorwaardelijk omdat hij een kebabverkoper had aangevallen omdat hij het eten niet lekker vond.

‘Het geweld tegen de arbiter krijgt wellicht een correctioneel staartje’, zei meester Bart Vosters. ‘In de drie dossiers is agressie de rode draad. Robin is bereid een cursus agressiebeheersing te volgen. Ik vraag hem een straf met uitstel op te leggen.’

‘Ik heb die vrouw onnodige angsten bezorgd en mijn grote hobby, het voetbal, dreig ik voor jaren kwijt te spelen’, zei Coertjens na de zitting. ‘Vanaf nu wil ik niet meer naar het verleden kijken, maar denken aan de toekomst.’
De talentvolle Coertjens is door zijn club Vrij Arendonk geschorst. ‘Dinsdagavond ben ik toch naar de training getrokken om mijn verontschuldigingen aan te bieden. Onderweg werd het me allemaal te veel en ben ik teruggekeerd’, aldus Coertjens. ‘Contact met de scheidsrechter heb ik nog niet gezocht. Ik ga hem een kaartje sturen.’
Het slachtoffer van de kusgrage dronkaard vraagt 2.000 euro schadevergoeding. Het vonnis valt op 8 april.

Geen opmerkingen: